rozhovor s Radkem Bajgarem

12. 1. 2020

RADEK BAJGAR (1962), režisér a scenárista

 

Narozen v Kroměříži. Vystudoval Lékařskou fakultu Masarykovy univerzity v Brně (obor všeobecná medicína), v oboru pracoval do roku 1989. Od 1990 působil jako novinář - reportér časopisu Reflex, kde později se stal i jeho šéfredaktorem. V letech 1990 - 1992 studoval na pražské FAMU (obor dokumentární tvorba). Od roku 1994 byl šéfredaktorem publicistiky TV NOVA (autor pořadů: Na vlastní oči, Občanské judo a řady dalších), kde až do roku 2002 působil v různých pozicích. V pořadu Na vlastní oči pracoval jako reportér, režisér a moderátor. Dále je autorem a producentem prvního denního českého seriálu Ulice (2005). V letech 2007 až 2012 pracoval jako ředitel

vývoje formátů na TV NOVA. V roce 2008 dělal kreativního producenta seriálů: Expozitura (2008), Dokonalý svět (2010), Soukromé pasti (2008) a dalších. Na svém režijním kontě má romantické drama Villa Faber (2011, TV film) a komediální televizní seriály Neviditelní (2014) a Černé vdovy (2019). V roce 2012 založil produkční společnost Logline Production, kde mimo jiné vznikl jeho debut Teorie tygra (2016), pod kterým byl podepsán jako spoluscenárista a režisér. Ve stejné společnosti realizoval i svou další tragikomedii Teroristka, ke které si rovněž napsal scénář.

 

Jak jste přišel na téma Teroristky?

Předně ten název je ironická zkratka. Dlouhou dobu jsem ten příběh takto pracovně nazýval, a když jsem ho pak chtěl změnit, všichni mě přesvědčovali, že ho mám nechat.

No a k tomuto tématu mě dovedla společenská atmosféra, která se zahušťuje, přibývá lidí, kteří zkoušejí, co lidi ještě skousnou. Posouvají se hranice přijatelného, různí arogantní hajzlové zkoušejí, co jim ještě projde. Spoléhají se, že čím víc za hranou budou, tím jistější je, že normální lidi se nezmůžou na obranu. A tady se paní učitelka rozhodne, že už si nechce připadat jako kráva.

 

Scénář jste psal přímo na tělo Ivě Janžurové, proč právě jí a jaká byla její reakce po přečtení scénáře? Do Teorie tygra do role babičky jste jí prý musel přemlouvat, tak jak tomu bylo u Teroristky?

Ano, scénář jsem psal jednoznačně pro Ivu Janžurovou, bez ní bych do toho asi nešel. To, co ta postava zažije, je zároveň tragický a přitom to ve výsledku vypadá srandovně, protože normální lidi nejsou trénovaní na páchání násilí. Divák musí jít s ní, všechno jí to věřit, rozumět jí i v situaci, kdy dělá extrémní věci. Komedie by měla být vždycky o pravdě a bolesti. A v téhle křehké poloze je prostě Iva Janžurová nedostižná.

Máte pravdu, k Teorii tygra jsem ji trochu přemlouval, protože ta role byla malá, ale tento příběh jsme konzultovali od samého začátku, líbila se jí.

 

Jak dlouho a intenzivně jste před natáčením zkoušeli?

Spíš jsme se párkrát sešli a o tom příběhu si povídali. A že bychom se sešli s úplně všemi herci naráz, to se podařilo snad jenom jednou, na ten den si vzpomínám.

 

Dopoledne jsme byli s Ivou Janžurovou trénovat na střelnici, odpoledne jsme měli pětihodinovou čtenou zkoušku a pak si šla zahrát tříhodinové představení do Národního. Tak vypadá život hvězdy vyššího středního věku. Aspoň jsme stihli oběd, kde si Iva dala řádný steak. Možná to je návod, jak ten zápřah vydržet.

 

Ve snímku se řeší otázka morálky, etického jednání, lidské slušnosti v kontrastu se současnou zkorumpovanou lokální politikou a arogancí moci, promítly se do příběhu i nějaké vlastní zkušenosti v boji s mocí a současnou politikou? A má smysl se postavit zlu a bojovat s ním i za cenu vlastní oběti?

S tou vlastní obětí je to složitější a velmi osobní. Ale nedramatizujme to, bojovat proti zlu se dá i bez vlastní oběti, pro začátek stačí se na tom zlu nepřiživovat. A taky bych z Vaší otázky vypustil slovo “současnou”. Ono to bylo vždycky, pořád totéž, jen v různých kulisách. Určité typy lidí se kvůli korytu rádi propojí a vytvoří mafiánské sítě. Jen kvůli tomu museli kdysi do KSČ, později do ODS, dnes se motají kolem prezidentské kanceláře či ANO, za pár let zase budou jinde. Ostatně ODS se před časem zvrhla i v městečku, kde bydlím, tak jsme se my, obyvatelé, domluvili, že je ve volbách vypráskáme. V zastupitelstvu nezbyl ani jeden, a přitom to ani nestálo moc sil. Bojovat proti zlu je jen potřeba včas, dokud se nestane všemocné.

 

Ve filmu sledujeme proměnu ze slušné a zdvořilé paní učitelky v důchodu v aktivní ženu ochotnou bojovat za lepší svět bez mafiána Macha. Jak bylo náročné natočit tuto přeměnu a tak mistrně balancovat na pomezí tragiky a komiky?

Vždyť víte, jak se točí - na přeskáčku. Takže ona ty své polohy musí měnit třikrát denně. No a proto to hraje Iva Janžurová! Zrovna během natáčení ji v Národním divadle umístili do síně slávy. A když se mi nějaká klapka nezdála, tak jsem Ivě vždycky říkal, že to donesu do Národního a oni ji z té síně zase vyšoupnou. Zatím ji nevyšoupli.

 

Jak se Vám spolupracovalo s ostatními herci, např. Martinem Hofmannem, který zde má po televizním seriálu Most! opět skvostnou negativní roli. A další obsazení: Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška či slovenská herečka Kristina Svarinská. Bylo jasné jejich obsazení již od samého začátku po dopsání scénáře?

K tomu Martinovi Hofmannovi: v roli padoucha jsem chtěl mít ne moc známého herce, aby to bylo autentičtější, a víc jsme s postavou protagonistky šli. Martin byl výborný nápad - výborný herec a nepříliš známý. Když jsem ho dřív chtěl obsadit, producenti či televize namítali, že ho nikdo nezdá. No a než jsme dostříhali, odvysílali v ČT Most! a z Martina udělali hvězdu, ze které se bulvár může pominout. On je hvězda už dávno, jen si toho všimli až teď.

I ostatní herce jsem už při psaní scénáře takto viděl a jsem šťastný, že to klaplo. Já vím, že to zní debilně, ale Táňa Vilhelmová, Jana Plodková i Pavel Liška jsou prostě herecky geniální. A Jaromír Dulava? Eva Holubová? Totéž. Takový Vasil Fridrich jednou půjde popularitou ve stopách Martina Hofmanna. Moc zajímavá je i mladá herečka Kristina Svarinská - zastřený hlas, vnitřní klid a velké charisma.

 

Natáčení probíhalo v osadě v malebném kraji Berounky, kam se opět po natočení Teorie tygra navracíte, jaký máte vztah k této krajině za Prahou? A v jaké osadě se uskutečnilo natáčení a vilu - rezidenci Macha jste objevili kde?

Já u Berounky bydlím, tak to tady znám, je to logická volba. Navíc ta řeka, která se u nás hluboce zařezává do Brdského hřebene, je fakt krásná. Chatových osad tu máme několik, točili jsme poblíž té nejstarší - vznikala před sto lety, jezdil sem z Prahy vlak, lidi si napřed stavěli každý víkend stany, pak je změnili za miniaturní chatky. V Černošicích jsme našli všechny exteriéry i domy - včetně toho Machova.

 

Jakou obrazovou koncepci jste s kameramanem Lukášem Hyksou zvolili? Vlastně velmi přímočarou. Chceme primárně vyprávět příběh, máme naprosto skvělé herce a věříme jim. K tomu fotogenické prostředí. Nechtěl jsem žádné formální triky, které by odváděly pozornost. Lukáš má pro situaci cit, skoro všechno točí z ruky, neexhibuje. A když se točí svižně, tak je víc času na práci s herci. A o to přece jde.

 

Prozraďte divákům, jaká hudba zazní ve filmu?

Hudbu složil Jiří Hájek, se kterým pracuju opakovaně. Jiří má klasické hudební vzdělání, na filmovou a divadelní hudbu se už řadu let koncentruje a roste rok od roku. Pro práci s hudebním skladatelem je důležitá dobrá komunikace, protože si musíme umět verbálně sdělit emoce, které on pak přeloží do hudby. No a to docela dobře zvládáme. Hudba k Teroristce je chvílemi docela velká, tak doufám, že to klapne. No, uvidíme v míchací hale, kde trávíme březen s Radimem Hladíkem ml.

 

Po Teorii tygra je to Váš druhý autorský filmový kousek, co bylo tentokrát na natáčení nejobtížnější či naopak co Vás mile překvapilo?

Opět bylo pekelné vedro, ale mile mě překvapilo, že začátkem září trochu sprchlo.

 

Pokud byste měl film žánrově zařadit, jaká je to tragikomedie jako Teorie tygra? Já vím, že slovo tragikomedie je nadužívané, ale na Teroristku to prostě sedí. Tragický ve svých příčinách, komický v důsledcích a provedení.

 

Teroristka má v sobě černý humor, mravní poselství a rovněž poetiku westernu, proč právě inspirace ve westernu?

Protože podstata westernu je boj osamělého hrdiny o něco, co je podstatné pro všechny. A to dělá právě ta paní. Že se nepodobá tvrdým chlapíkům s velkými pěstmi? No právě.

 

Pokud byste měl divákům doporučit film Teroristka jednou větou, jak by zněla?

Že se budou bavit a dopadne to dobře.

 

Jaké máte další plány, na čem teď právě pracujete?

V televizi teď běží seriál Černé vdovy, pro ČT natáčíme příjemný páteční seriál Tři poldové a nemluvně a pro příští rok píšeme s Mirkou Zlatníkovou film Teorie touhy, který naváže na Teorii tygra. Moc se na to těším, protože ženy z toho tentokrát vyjdou výrazně pozitivněji, rozhodně líp, než ti jejich otravní chlapi. Prostě tu genderovou nevyváženost z Teorie tygra je potřeba napravit.